RECENSIE: Art Garfunkel - Across America

Art Garfunkel – Across America
2008-11-12 In de jaren ’80 raakt Art Garfunkel geobsedeerd door langeafstandswandelingen. Zo loopt hij in 1982 drie weken door Japan en in 1984 begint hij aan een wandeling dwars door Amerika. In veertig etappes verspreid over een periode van twaalf jaar loopt hij van de oostkust van de Verenigde Staten naar de westkust. In 1996 is hij klaar en geeft hij als een soort afsluiting van zijn tocht een concert in de Registration Hall op Ellis Island. Dit eiland, dat deel uitmaakt van de stad New York, was jarenlang de plek waar immigranten de Verenigde Staten binnen kwamen. In de Registration Hall werden tussen 1892 en 1954 ruim twaalf miljoen immigranten geregistreerd, waaronder ook de voorouders van Garfunkel. Door het concert op deze plek te geven wil hij eer bewijzen aan de plek waar de Amerikaanse geschiedenis van zijn familie is begonnen. Across America is de registratie van het concert op Ellis Island. Deze registratie verscheen in 1997 al op cd en enkele jaren later ook op dvd. Voor deze nieuwe uitgave zijn de cd en dvd samengevoegd tot een prettig geprijsde set.

Garfunkel wordt op Across America bijgestaan door zeer goede muzikanten. Zo speelt bijvoorbeeld Michael Brecker van Steely Dan mee, net als jazzpianist Warren Bernhardt, die ook met onder andere Steely Dan werkte, en gitarist Eric Weissberg. De lijst van mensen met wie de laatstgenoemde samenwerkte is erg lang en bevat onder andere Bob Dylan, David Byrne, Billy Joel en Burt Bacharach. Muzikaal is het op Across America dus allemaal dik in orde, al worden de nummers allemaal wel op een zeer gladde manier uitgevoerd.

De cd en de dvd bevatten vrijwel dezelfde nummers, maar de trackvolgorde is wel heel anders. Uiteraard komen de bekendste nummers van Simon & Garfunkel voorbij, zoals ‘Mrs. Robinson’, ‘Homeward Bound’ en ‘Bridge Over Troubled Water’. Daarnaast bevat Across America een aantal andere mooie popsongs, waaronder ‘Crying In The Rain’, de door Carole King en Howard Greenfield geschreven klassieker van The Everly Brothers. Dit nummer is overigens niet tijdens het concert opgenomen, zo zien we op de dvd, maar wordt door Garfunkel samen met James Taylor uitgevoerd in een park op Ellis Island, met uitzicht op Manhattan.

Een andere opvallende song op Across America is het Beatles-nummer ‘I Will’. Deze track is staat echter alleen op de cd en niet op de dvd. Waarschijnlijk een rechtenkwestie. In plaats van ‘I Will’ staat op de dvd de Simon & Garfunkel klassieker ‘Cecillia’. In dit nummer heeft Garfunkel’s vrouw Kim Cermak een prominente rol. Garfunkel’s zoontje zingt een stukje mee tijdens ‘The 59th Street Bridge Song (Feelin’ Groovy)’. James Garfunkel onderschrijft met deze bijdrage de stelling dat talent vaak een generatie overslaat.

Buiten het gebrek aan zangkwaliteit van Garfunkel junior is het muzikaal zoals gezegd allemaal dik in orde. Across America had echter ook wel uit alleen een cd kunnen bestaan, want de dvd voegt erg weinig toe. Je zit te kijken naar zes mannen en een vrouw van middelbare leeftijd die wel goed aan het musiceren zijn, maar waar verder weinig aan te zien is. De muziek van Garfunkel leent zich uiteraard niet voor lasershows en vuurwerk, maar iets meer showelement had wel gemogen. Verder wordt het concert steeds onderbroken door stukjes interview waarin Garfunkel semi-filosofisch zit te neuzelen over zijn carrière, zijn voettocht en allerlei andere zaken. Dit is misschien nog wel leuk voor een keertje, maar daarna wordt het bijzonder storend. Als set is Across America toch nog wel interessant, zeker voor de fans. Als kennismaking met Garfunkel kun je echter beter een goede verzamelaar van zijn werk met Paul Simon aanschaffen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Art Garfunkel Label:Proper American Records
John Legend – Evolver

John Legend - EvolverIn april verscheen er nog een live album van John Legend en nu is er alweer...