RECENSIE: Friska Viljor - For New Beginnings

Friska Viljor – For New Beginnings
2009-11-11 Friska Viljor begon ooit als remedie tegen liefdesverdriet. Daniel Johansson en Joakim Sveningson waren allebei net gedumpt door hun vriendin en besloten hun frustraties en verdriet van zich af te schrijven.

Inmiddels zijn we vier jaar verder en de twee Zweden vinden dat het nu tijd is om het liefdesverdriet achter zich te laten en een nieuwe start te maken. Hun derde album heeft daarom de titel For New Beginnings meegekregen. De teksten op deze nieuwe plaat gaan niet meer alleen over gebroken harten en zijn wat opgewekter dan voorheen. Muzikaal gezien is For New Beginnings juist wat ingetogener dan voorganger Tour De Hearts, al blijft het typische Friska Viljor geluid wel grotendeels behouden.

For New Beginnings opent met ‘Daj Daj Die’. Dit nummer begint rustig met alleen zang en mandoline, maar wordt verderop wat steviger. Naast de mooie zangmelodie in het begin, is vooral de samenzang in het tweede deel van het nummer opvallend. ‘If I Die Now’ is een echt popliedje vol zelfreflectie en ‘Hibiskus Park’ gaat over apathie. De melancholische coupletten van deze song stralen dat gevoel ook wel een beetje uit, maar het refrein is juist upbeat en vrij catchy.

Gezien de titel zou je wellicht aan iets anders denken, maar ‘Manwhore’ is een nummer vol jeugdsentiment. Ook dit nummer heeft een heerlijk refrein, compleet met mooie blazers. De coupletten zijn echter wat minder sterk. ‘People Are Getting Old’ is een lekker uptempo nummer met wederom een zeer mooi refrein.

Het nummer met het leukste verhaal erachter is ‘Wohlwill’. Dit gaat over de Wohlwillstrasse, een straat vlakbij de Hamburgse Reeperbahn. Toen de band ooit naar Hamburg trok om op straat te gaan spelen, werden ze door de iemand uit deze straat opgevangen. Deze persoon mobiliseerde al zijn vrienden en regelde verschillende optredens voor de band. Toen de heren weer vertrokken zorgden hun nieuwe vrienden ervoor dat hun muziek verspreid werd en dit leidde ertoe dat het debuutalbum Bravo in Duitsland werd uitgebracht. Friska Viljor dankt dus veel aan de bewoners van de Wohlwillstrasse en schreef daarom dit mooie eerbetoon.

For New Beginnings is een goede plaat, maar haalt het niet bij zijn twee voorgangers. De songs zijn over het algemeen dik in orde, maar een nieuwe hit à la ‘Old Man’ ontbreekt. Daarnaast kleurt de band helaas wat meer binnen de lijntjes dan voorheen. Alleen in ‘People Are Getting Old’ dreigt de boel eventjes uit de bocht te vliegen en dit is dan ook meteen het beste nummer op de plaat.

Eerdere recensies van Friska Viljor:
- 18-07-2008: Tour de Hearts.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Friska Viljor Label:Excelsior Recordings