RECENSIE: Type O Negative - Dead Again

Type O Negative - Dead Again
2007-03-30 Type O-negatief, slechts één op de dertien mensen heeft dit door hun aderen stromen. Bloedbanken hebben dan ook dringend (en altijd) behoefte aan donoren met deze bloedgroep. Mocht je ooit bloed van dit type nodig hebben, dan kun je altijd terecht bij vier heren uit Brooklyn, New York. Wanneer ze niet vrijwillig bloed geven maakt zanger/bassist Peter Steele doom metal in de band Type O-Negative.

Albumtitels van deze vijfenveertig jarige zanger/bassist hebben altijd een knipoog naar de dood, “Bloody Kisses”, “Life Is Killing Me” en ook het nieuwe “Dead Again” houdt zich aan deze standaard. Hieraan is reeds af te leiden dat Type O Negative geen vrolijke en zomerse muziek maakt. De tien nummers op zijn dan ook erg zwaar, traag en dramatisch. Toch lijkt het (in vergelijking met eerder werk) alsof het viertal zich uit een donker gat probeert te sleuren en dat het allemaal iets ritmischer en sneller mag. Erg begrijpelijk dat je na zoveel albums eens een andere kant van jezelf wilt laten zien.

De eerste single van het album is het nummer ‘The Profit Of Doom’, waar de radiostations vast niet blij mee zijn. Met zijn elf minuten is dit namelijk één van de langste nummers op de cd. Het nummer zou overigens makkelijk ingekort kunnen worden naar een radiovriendelijkere tijdsduur, het nummer komt namelijk pas na vier minuten een beetje op gang. Maar dit hoort juist bij Type O Negative, een lang intro, spoken-word tussenstukken en een lang outro.

Niet veel bands lukt het om de aandacht van de luisteraar erbij te houden met nummers van bijvoorbeeld een kwartier (These Three Things). Deze New Yorkse band lukt het echter wel, doet dit al jaren en zal dit voorlopig nog wel blijven doen!
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Type O Negative Label:SPV
The Mighty Roars- Swine and Cockerel

The Mighty Roars - Swine and CockerelZet een ruige trucker, een liftende blondine en een boeienkoning in een...