VERSLAG: Sziget

Festivalinfo was aanwezig op Sziget 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

123456

Sziget 2006, dag 1 - deel 2

Wanneer zanger Remi Tjon Ajong van Green Lizard roept of alle Nederlanders hun armen in de lucht willen gooien, verschijnt er een schrikbarend aantal armen. “Het lijkt hier wel fucking Salou!” is dan ook de reactie van Remi. Dan heeft hij ook nog een leuk nieuwtje. Morgen mag Green Lizard de band Ill Nino vervangen op de Mainstage, aangezien één van de bandleden van Ill Nino zich geblesseerd schijnt te hebben tijdens het skateboarden. Dit is nou typisch een geval van de een zijn dood is een ander zijn brood! Green Lizard zet een redelijke show neer. Ze hebben duidelijk problemen met het feit dat ze niet op hun eigen instrumenten kunnen spelen vandaag. Nummers van 'Identity' en natuurlijk nummers van de nieuwe cd 'Las Armas Del Silencio' komen in een snel tempo voorbij. Ondanks dat de band niet optimaal speelt, is het toch het strakste optreden op de Rockstage vandaag.

Het programma van de Mainstage begint altijd rond een uur of half vijf. Vandaag start hier ex-Sex Pistols man Glen Matlock. Hij speelt samen met zijn Philistines een weinig indrukwekkende show. Toch is de uitvoering van 'God Save the Queen' wel erg de moeite waard.

Therapy? staat ook op de Mainstage en is altijd een goede band voor een festival. Deze Ierse band heeft een uitstekende live-performance. Vooral drummer Fyfe Ewing met zijn super snelle groovers springt er elke keer weer met kop en schouders bovenuit. Opvallend is hoe makkelijk je naar voren kunt lopen bij de Mainstage. Er zijn namelijk geen speciale gesloten voorvakken. Natuurlijk wel de bekende Mojo-barriers, maar je kunt met een beetje doorzettingsvermogen vrijwel altijd nog zeer dichtbij je favoriete band staan.

Robert Plant en zijn band The Strange Sensation spelen op het World Music Stage. Hier is het voor de eerste keer echt druk op Sziget. Dit komt omdat veel mensen pas in de avond naar Sziget komen om van de muziek te genieten. De andere reden is natuurlijk de status van deze man. Als ex-zanger van Led Zepplin, één van de meest invloedrijke bands ter wereld. Klassiekers als 'Black Dog' en 'Whole Lotta Love' doen het nog altijd vreselijk goed. Net zoals bij veel veteranen is de uitvoering wel iets minder dan vroeger, maar toch zeker erg leuk. Zijn eigen werk waar hij de show mee begint, brengt hij dan wel met het nodige enthousiasme, maar helaas kan ik dit enthousiasme niet delen.

Franz Ferdinand heeft voor de zoveelste keer de eer om een festival dag af te sluiten. Ze doen dit vast weer fantastisch, maar ik heb mijn portie Franz wel weer gehad dit festivalseizoen.

123456

123
Alvin és a Mokusok foto Sziget Alvin és a Mokusok foto Sziget Beatsteaks foto Sziget Beatsteaks foto Sziget Glen Matlock foto Sziget Goran Bregovic foto Sziget Goran Bregovic foto Sziget Green Lizard foto Sziget Iggy & The Stooges foto Sziget Iggy & The Stooges foto Sziget  foto Sziget  foto Sziget

123

THE CITY IS OURS 2006Het affiche van dit festival is veelbelovend: Audio Bullys, Relax,...

FESTIVAL DEBESCHAVING 2006 Zondag 2 september vindt in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn de...