VERSLAG: Sziget

Festivalinfo was aanwezig op Sziget 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

123456

Sziget 2006, dag 3 & dag 4

De derde festivaldag begint met een zeer interessante line-up met Gomez en de Britse electro-sensatie Coldcut. Deze acts vallen echter allebei in het water wanneer een groep terroristen besluit om een poging te doen om vliegtuigen te kapen op het vliegveld Heathrow.

Het is dan ook eens tijd om aandacht te besteden aan het theater dat op Sziget is te vinden. We kijken eerst naar een meisje dat naakt in het grasveld ligt en langzaam en sierlijk in een grote schijnwerper kruipt. Begeleid met muziek is het geheel best een bijzondere ervaring. Maar we komen eigenlijk voor het theaterstuk van The Finger Players uit Singapore. Het is een klassiek verhaal over de strijd om macht en faam, waarin ze uiteindelijk zichzelf verliezen. In het begin is vooral de aankleding erg leuk. Mooie poppen en mensen die met touwtjes rondlopen en hier heel sierlijk mee bewegen. Het blijft altijd leuk om dit soort stukken te zien. Vooral omdat de kans dat je dit soort dingen zomaar eens doet, vrij klein is.

De Scissor Sisters spelen nog als The Finger Players klaar zijn. Deze band blijft toch telkens weer verbazen. Waar ze ook spelen, met hun echte discomuziek krijgen ze iedereen in de sfeer om te dansen. De muziek is puur entertainment en doet vaak denken aan bands uit het verleden zoals The Beegees.

Op dag vier staan er een paar grote namen op het programma. Allereerst het Schotse Sons And Daughters. Een band die erg veel weg heeft van de Indierock van Franz Ferdinand, met het voordeel dat de Schotten ook een zangeres hebben. Tenminste dit zou je op voorhand van het optreden zeggen. Helaas blijkt dat deze zangeres niet echt een prettig stemgeluid heeft. Zangeres Adele Bethel had wat mij betreft beter thuis kunnen blijven. Gelukkig weet zanger Scott Paterson wel goede vocalen neer te zetten en het optreden scoort op het nippertje nog een voldoende.

Het sympathieke Belgische dEUS is een band die altijd respect heeft bij de festivalganger. Ik heb ze nog nooit betrapt op een slecht concert en ook deze keer laten ze ons absoluut niet in de steek. Een van de beste optredens van Sziget is zonder meer van deze band.

Radiohead is in mijn beleving de grootste publiekstrekker geweest van deze editie van Sziget. Ze spelen dan ook op de drukste Sziget-dag. Als het optreden begint, is het meteen al duidelijk dat ook Radiohead niets moet hebben van beelden op de monitors tijdens het optreden. Dit vind ik toch elke keer weer betreurenswaardig. Het optreden bevat veel werk van 'Kid A' en het legendarische album 'OK Computer'. In het midden van de set krijgen we 'Karma Police' al te horen en dit nummer is natuurlijk snoep voor de echte muziekfan. Toch vind ik ondanks wat kleine oplevingen, de set van Radiohead verre van overtuigend. Het is een kabbelend optreden dat ook het einde krijgt dat er bij past: langzaam sterft het geluid uit. Jammer ook dat het nummer 'Creep' nog niet even gespeeld wordt als toegift. Ik had meer verwacht van Radiohead.

123456

123
Alvin és a Mokusok foto Sziget Alvin és a Mokusok foto Sziget Beatsteaks foto Sziget Beatsteaks foto Sziget Glen Matlock foto Sziget Goran Bregovic foto Sziget Goran Bregovic foto Sziget Green Lizard foto Sziget Iggy & The Stooges foto Sziget Iggy & The Stooges foto Sziget  foto Sziget  foto Sziget

123

THE CITY IS OURS 2006Het affiche van dit festival is veelbelovend: Audio Bullys, Relax,...

FESTIVAL DEBESCHAVING 2006 Zondag 2 september vindt in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn de...