VERSLAG: Sziget

Festivalinfo was aanwezig op Sziget 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

123456

Sziget 2006, dag 6

Wakker worden op Sziget is nog nooit zo fijn geweest als vandaag met The Beatsteaks. Deze Duitse punk/rock-formatie heeft altijd een humoristische live act en waarschijnlijk zal dit ook nooit veranderen. Ze openen met de Beastie Boys-cover 'Sabotage'. Hierna spelen ze wat oudere nummers, waarbij de frontman tussendoor niet kan ophouden met grappen maken. De vraag of het publiek zin heeft in reggae valt niet zo goed tussen de punk/rock liefhebbers, maar zodra ze een reggaeversie van 'No One Knows' (Queens Of The Stone Age) inzetten, verschijnt er op ieder gezicht een grote glimlach. Energiek, strak en vooral entertainment; de Beatsteaks weten zich hier op Sziget voor het tweede jaar achtereen te vestigen.

Tja, je kan het niet ontsnappen hè? Ook vandaag staat er op de Main Stage een Nederlandse act. Dit keer de post-metal/triprock act The Gathering. Na een overvloed van bands als Epica en After Forever, is dit een verademing in het Nederlandse metal genre. De bandleden zien er stuk voor stuk heel erg Nederlands uit, wat erg grappig is om te zien. Het geluid van The Gathering kan aanzienlijk beter, want bij bepaalde breakdowns is de double bass veel te hard te horen. Ook het gitaargeluid is iets te scherp voor de volle sound die ze nodig hebben. De leadzangeres krijgt trouwens two thumbs up van mij. Wat een prachtige stem.

Na wat te hebben gegeten, is het rond 21.00 uur tijd voor Placebo. Alles wat Radiohead niet waar heeft kunnen maken, maakt Placebo in mijn ogen goed. Simpele rocknummers, maar met hart en ziel geschreven. Dit zie je terug op het podium. Zanger Brian Moloko weet met zijn aparte emo-stem alles perfect te zingen. Ik heb geen valse noot gehoord. Tijdens de show komen veel hits voorbij zoals 'Every You And Every Me' en 'Black Eyed'. Ook is er genoeg aandacht voor hun nieuwe CD 'Meds'. Ik ben totaal geen Placebofan, maar dit is zeker een van de betere optredens die ik hier op Sziget heb gezien.

Ondanks aantrekkende vermoeidheid, ga ik toch de punkpioniers van The Exploited bezichtigen. Met twintig minuten vertraging stappen ze eindelijk het podium op. Meteen merk ik dat dit weer een slappe reünie-show is, waarvan bovendien alleen de zanger een origineel bandlid is. De sfeer zit er wel in, maar de show kan mij niet raken. Een hardcore drummer, een nu-metal bassist en een verdwaalde studio-gitarist kunnen mij niet bepaald het gevoel geven dat ik bij een revolutionaire punkband aanwezig ben.

123456

123
Alvin és a Mokusok foto Sziget Alvin és a Mokusok foto Sziget Beatsteaks foto Sziget Beatsteaks foto Sziget Glen Matlock foto Sziget Goran Bregovic foto Sziget Goran Bregovic foto Sziget Green Lizard foto Sziget Iggy & The Stooges foto Sziget Iggy & The Stooges foto Sziget  foto Sziget  foto Sziget

123

THE CITY IS OURS 2006Het affiche van dit festival is veelbelovend: Audio Bullys, Relax,...

FESTIVAL DEBESCHAVING 2006 Zondag 2 september vindt in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn de...