VERSLAG: Sziget

Festivalinfo was aanwezig op Sziget 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

123456

Sziget 2006, dag 1 - deel 1

Sziget Hongarije is het grootste openlucht festival van Europa. Sziget betekent in het Hongaars 'eiland' en dat is een logisch gekozen naam aangezien het festival op een eiland midden in de Donau in Boedapest wordt gehouden. Zeven dagen lang komen bijna 400.000 mensen bij elkaar om te genieten van de ruim duizend optredens op de zestig verschillende podia. De veertiende editie van het festival begint met headliners als Placebo, Robert Plant (ex- Led Zepplin), Iggy and the Stooges, Scissor Sisters en vooral ook Radiohead.

Toch heeft Sziget zoveel meer te bieden dan muziek. Alleen al het prachtige gegeven dat je met je tentje op een eiland staat, midden in grote stad Boedapest en dat je dat tentje vrijwel overal kunt neerzetten waar je wilt. Zo staat er een groep kampeerders wel erg vlakbij de Mainstage en een handje vol metalfans hebben hun vestiging tactisch naast het grote metalstage Hammerworld gezet. 'Burn in the Hungary metal hell!' zoals het programmaboekje van Sziget dit zo mooi zegt.

De organisatie van Sziget is dus zeker de moeilijkste niet. Er is dan ook ruimte genoeg. Je hoeft je niet continu door allerlei beveiligingssluizen heen te werken en hierdoor krijg je een heel vrij gevoel. Sziget is dan ook een ideale vakantiebestemming. Het festival lijkt meer op een dorpje dan elk ander festival. Auto’s, brommers, fietsers en veel marktkraampjes vormen het straatbeeld. Eigenlijk is alles aanwezig wat je in een gewoon dorp ook hebt, alleen lopen er nu door de straten wat meer mensen met bandshirtjes dan gebruikelijk. Tel hierbij ook nog eens de mogelijkheden op om te bungy-jumpen, jezelf omhoog te schieten in een katapult of naar beneden te suizen van een kabelbaan, alle grote internationale bands die je kunt zien en natuurlijk het voor Nederlanders niet onbelangrijke lage prijsniveau en je hebt een festival waar je uitstekend kunt vertoeven.

Sziget heeft een ontzettend internationaal karakter. Duitsers, Italianen, Fransen, Hongaren en Nederlanders; je komt er van alles tegen. Maar vooral zijn er heel veel Nederlanders. Dit jaar lijkt het aantal Nederlanders dat naar Sziget komt echt een beetje uit de hand te lopen. Je kunt bijna nergens meer gaan of staan of je hoort Nederlands en tja, een Nederlander in het buitenland blijft vrij eenvoudig te herkennen. Veel van hen gaan na Sziget ook nog als een speer naar Nederland om zich klaar te maken voor Lowlands.

Het toeval is dat de Nederlandse band Green Lizard één van de eerste bands is die speelt op het festival. Op het zeer kleine Rockstage, dat zich in de schaduw van het grote Hammerworld schuilhoudt, speelt de band zelfs voornamelijk voor Nederlanders. De eerste Hongaarse bands hebben al gespeeld op dit podium en dat ging niet zonder problemen. Een drumstel dat bijna omviel, problemen met het afstellen van de versterkers en veel vertraging. Na een blik op het programmaboekje zie ik dat er op dit podium vrijwel alleen Hongaarse acts spelen. Dat kan ook eigenlijk niet anders want er spelen op Sziget in totaal maar liefst vijfhonderd Hongaarse acts! Green Lizard is dus een uitzondering.

123456

123
Alvin és a Mokusok foto Sziget Alvin és a Mokusok foto Sziget Beatsteaks foto Sziget Beatsteaks foto Sziget Glen Matlock foto Sziget Goran Bregovic foto Sziget Goran Bregovic foto Sziget Green Lizard foto Sziget Iggy & The Stooges foto Sziget Iggy & The Stooges foto Sziget  foto Sziget  foto Sziget

123

THE CITY IS OURS 2006Het affiche van dit festival is veelbelovend: Audio Bullys, Relax,...

FESTIVAL DEBESCHAVING 2006 Zondag 2 september vindt in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn de...