RECENSIE: Metal Church - Classic Concerts: Dynamo 1991

Metal Church - Dynamo
2007-05-24 Het is 1991, de band Metal Church is op tour rond hun album The Human Factor. Het vierde album van de heavy metal band, met zanger Mike Howe achter de microfoon. De tweede zanger van de band en welke later ook zelf weer vervangen wordt (en ook die wordt later weer vervangernetc.) Om dit album te promoten staan ze in hetzelfde jaar te spelen op ons eigen Dynamo Festival.
Ooit zul je aan je kinderen moeten uitleggen wat Dynamo precies was, maar ooit was dat één van de grootste (en beste?) metalfestivals van Nederland, dit gehouden in Eindhoven. Omdat veel liefhebbers terug verlangen naar deze “goede ouwe tijd” is er een DVD uitgebracht met de opnamen van dit Metal Church concert.

Omdat het lang geleden is opgenomen is het niet het DVD beeld -en geluidskwaliteit welke we gewend zijn. Hiervoor wordt ook een “this is the best we could do” verhaaltje getoond voordat het optreden begint. Wanneer het optreden begint is de kwaliteit inderdaad niet om over naar huis te schrijven, je hebt nog net geen zwarte brandvlekken die door het scherm heen knipperen.

Het optreden zelf is zoals we dat gewend zijn bij bandjes uit 1991. Beetje over de top; grote Marshall versterkers op het podium achter band (waarvan waarschijnlijk de helft ook daadwerkelijk is aangesloten), lang haar, leren broeken en mouwloze spijkerjasjes. De meiden van de modepolitie zouden er niet vrolijk van worden zeg maar. Maar dat het publiek wel vrolijk is is duidelijk te merken, de energie die de band geeft slaat direct over op het publiek. De handen gaan continue in de lucht en er wordt luidkeels geschreeuwd tussen en tijdens de nummers.
Opvallend aan de DVD is dat er geen extra’s opstaan. Het is puur het optreden volledig kijken of de nummers selecteren. Wat eigenlijk helemaal niet verkeerd is, niemand zit te wachten op een saaie documentaire of backstage materiaal van deze losgeslagen metalheads.

De kwaliteit heeft de DVD een hoge drempel gegeven, waardoor deze alleen een aanrader is voor de echte fans van Metal Church en/of het Dynamo Festival als je het mij vraagt!
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Metal Church Label:Escape Records
Trouble - Simple Minds