RECENSIE: Gorki - Research & Development

Gorki - Research & Development
2011-05-26 Twintig jaar na het debuutalbum komt de Belgische band Gorki met de tiende studioplaat, Research & Development. De band rond zanger/gitarist en liedjesschrijver Luc de Vos werd hiervoor uitgebreid met gitarist Thomas van Elslander en drummer Bert Huysentruyt. Samen met de ‘oudgedienden’ Luc Heyveart (toetsen) en Eric van Biesen (bas) vormt Gorki nu weer een echte band.

Deze bandaanpak resulteert in een veel vollere, hardere sound dan op voorganger Voor Rijpere Jeugd. Verder valt op dat, zeker vergeleken met het oude werk van Gorki, de zang van De Vos meer in de muziek is ingebed. Ondanks deze verschillen is Research & Development een typische Gorki-plaat geworden. Goede rocknummers met veel ruimte voor zowel gitaar als toetsen, voorzien van de diepe teksten van De Vos.

Research & Development opent met een drietal stevige songs, waarvan single ‘Ik Reis Door De Nacht’ de mooiste is. Deze wat onheilspellende track wordt gekenmerkt door een mooie drumpartij en veel gitaren en is hard en melancholisch tegelijk. Opener ‘Kamikaze’ is meer een echte rocksong met mooie toetsenpartijen en van ‘Jonge Ondernemers’ zijn vooral de baslijn en het stevige eind erg goed.

Track nummer vier; ‘Ik Ben Erbij’, is een vergeten single uit 2007, die voor Research & Development een nieuw arrangement kreeg. Deze song kent een paar harde passages, maar is toch wat rustiger dan de drie eerste tracks op het album. ‘Iedereen Plukt De Dag’ is een zeer melancholisch nummer, waarin de wat hese stem van De Vos optimaal tot zijn recht komt. Ook hier is het geluid lekker vol geproduceerd.

‘Grote Stoute Orka’ is een vervolg op Gorki’s oude hit ‘Lieve Kleine Piranha’ en is één van de rustigste songs op het album. De titel is natuurlijk grappig bedacht, maar verder stelt deze song niet zo heel veel voor. Het meteen hierop volgende ‘Eddie Gelukzak’ is gelukkig wel weer behoorlijk sterk. Hierin bezingt De Vos dat hij het als artiest echt getroffen heeft omdat hij ’s nachts kan feesten en ’s ochtends niet naar school of werk hoeft. Dit thema kenden we natuurlijk al, maar De Vos weet er opnieuw een mooie song over te schrijven.

Nog mooier is ‘Concorde’, vooral door de sterke combinatie van elektrische en akoestische gitaar in het intro, de mooie zangmelodie en de gitaarsolo in de tweede helft van het nummer. Ook de tekst, waarin De Vos vrij nostalgisch uit de hoek komt, is erg goed. ‘Concorde’ is hiermee misschien wel de mooiste track op Research & Development

Deze tiende plaat van Gorki is opnieuw dik in orde en qua geluid weet Research & Development zijn voorganger met gemak te overtreffen. Doordat het songmateriaal echter weinig echte uitschieters bevat, is deze nieuwe plaat uiteindelijk toch net iets minder dan Voor Rijpere Jeugd.

Eerdere recensies van Gorki:
- 28-03-2008: Voor Rijpere Jeugd.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Gorki Label:Pias