RECENSIE: Smogus - Live & Unplugged

smogus-live&unplugged
2005-11-27 Wanneer je normaal gesproken een muziek DVD aanschaft heb je deze met een live optreden van 90 minuten en misschien nog wat kleine backstage montage als extra. De DVD van de (rap-)metal band Smogus biedt echter meer dan alleen dit. Deze bestaat uit 'Live & Unplugged' (73 minuten), 'Live At Paradiso' (45 minuten) en wat extra's. Onder deze extra's verstaan we 'The History Of Live & Unplugged' (22 minuten) en een 'Photogallery'. Dit eerste is een uitleg van het idee om unplugged te gaan spelen. In 2002 werd Smogus namelijk door 3FM gevraagd om twee nummers akoestisch te spelen. Dat het hier niet bij gebleven is, is duidelijk.

Live & Unplugged bestaat uit dertien nummers die de band normaal ook in hun repertoire heeft zitten, maar deze keer dus onder begeleiding van akoestische gitaren. Smogus begint zonder communicatie met het nummer Last Time. Deze gaat over in Move On. Hierna wordt het publiek welkom geheten. "Erg gaaf dat het zo druk is", hier op 11 juni 2005 in een danssaloon te Leiden.

Smogus heeft hun bekendheid te danken aan het nummer Nasty en heeft zelfs op dit hoogtepunt in hun carrière op Ozzfest 2002 in Nijmegen. Dit nummer staat verrassend genoeg in het midden van de setlist. Hoewel het een rustige uitvoering is probeert Smogus een bekend trucje te doen dat we reeds kennen Slipknots´ Spit It Out. Het publiek word gevraagd om gehurkt te gaan zitten en op een commando omhoog te springen. De band geniet van het uitzicht en dat ze nu het liefst zouden willen knallen in plaats van het akoestisch te spelen is duidelijk.

Het 'Live At Paradiso' gedeelte laat zien hoe Smogus op zijn best is en hoe ze horen te zijn. De band geniet tijdens dit optreden ook veel meer dan tijdens het (saaie) unplugged optreden. Ze springen alle kanten op en spelen met het publiek. Helaas is de set erg kort, maar overtuigt genoeg om eens een optreden van de band mee te pakken wanneer ze in de buurt zijn.

Dat dit alles op slechts één DVD past is niet ze heel erg gek. De beeld- en geluidskwaliteit is niet zo hoog als we gewend zijn. Alles is (schokkerig) met een handcam opgenomen en in veel shots is een andere cameraman te zien. Hoewel er veel fans blij zullen zijn met deze uitgave, lijkt het er meer op dat het gemaakt is voor de band zelf als aandenken.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Smogus Label:The Electric Co.

Old Man's Child - VerminOld Man's Child is een side-project van Dimmu Borgirs gitarist Galder (echte...

cryptopsy-oncewasnot