RECENSIE: Incubus - Look Alive

Incubus - Alive
2007-12-19 De muziek van Incubus wordt vaak geprezen vanwege haar kwaliteit. De instrumentbeheersing van de bandleden is waanzinnig en zanger Brandon Boyd een begenadigd zanger. Echter, veelal zijn de razend knappe nummers vrij emotieloos, hetgeen ervoor zorgt dat de cd’s vaak niet de allerhoogste scores krijgen. De meest resente release van de band is echter een dvd met de veelzeggende titel Look Alive. Eens kijken hoe Incubus het er van af brengt.

Aan de buitenkant te zien moet de dvd soort dagboek van een wereldreiziger voorstellen. Ook het visuele gedeelte geeft die indruk. De dvd begint namelijk met wat gezellig grofkorrelige kiekjes van ‘thuis’. Dat wil zeggen, hoe de verschillende bandleden hun vrije tijd invullen. Pas na enige minuten vangt het concert in Chicago aan met ‘Quicksand’, ook niet echt een nummer dat de vaart er lekker in brengt. ‘A Kiss To Send Us Off’ doet dat echter wel.

De tweede hint naar het dagboek idee, is dat er niet alleen beeld materiaal van het concert in Chicago gebruikt wordt, maar van concerten over de gehele wereld. Op zich een leuk idee, maar het komt nogal verknipt over. Zeker wanneer het beeld en geluid niet helemaal gelijk zijn. Dat is af en toe zeer storend wanneer je naar een heerlijk nummer als ‘Anna Molly’ aan het luisteren bent.

Om de zoveel tijd is er te zien hoe de band op bepaalde plekken op de wereld de tijd doodt. Wandelend en badderend in IJsland, fietsend door Israël en met de terreinwagen door de woestijn van Dubai. Zo af en toe ook een kijkje achter de schermen. Dat is vaak nog het meest informatief, aagezien de aanblik van bandleden die elkaar fotograferen op exotische locaties niet heel veel toevoegt.

De setlist zou je op die manier haast vergeten. Maar dat komt ook omdat er niet heel veel uitschieters op staan. Het bekende ‘Megalomaniac’ hoort vanzelfsprekend niet tot die categorie, evenals ‘Sick Sad Little World’. Zeker deze laatste krijgt live een extra dimensie. Ook ‘Dig’ zorgt voor kippenvel. Het blijft knap hoezeer de band de nummers op het podium ten gehore weet te brengen, alsof het hen geen enkele moeite kost. En daarin zit hem ook het makke van deze dvd, de band straalt ook uit dat het allemaal geen enkele moeite kost. Bovendien is er geen enkele interactie met het publiek zodat er buiten de muziek om, weinig te genieten valt.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Incubus Label:Sony Music
New Model Army - High

New Model Army - HighAl sinds 1980 is het Britse New Model Army actief, meer dan eens...