RECENSIE: The Icarus Line - All Things Under Heaven

All Things
2015-11-06 Regelmatig worden er bij The Icarus Line invloeden als Iggy & The Stooges en Birthday Party genoemd, dus dan kan je wel wat agressie en felheid verwachten, maar niet eerder klonken ze zo boos als op de nieuwe plaat All Things Under Heaven. Voor een band die inmiddels ook alweer meer dan vijftien jaar bestaat is dat een pluspunt, want het betekent vaak ook dat de muziek verre van ingekakt is, maar dat de band nog genoeg te melden heeft.

De groep deelt op hun achtste langspeler rake klappen uit en begint daar direct mee in het eerste nummer ‘Ride Or Die’, dat onheilspellend begint met een fade-in en een donkere neuriënde stem, waarna het uiteindelijk volledig losbarst met explosieve drums, razende gitaren en een gierend orgel. “Jesus, save us” klinkt het, maar dat zal voorlopig niet gebeuren, want The Icarus Line neemt ons mee op een duivelse tocht door een donkere wereld. Ook nu weer hoor je Nick Cave er veelvuldig in terug zoals in ‘El Sereno’, waar de koortjes die “in the black water” zingen en de krassende gitaren zo uit de koker van de Australiër hadden kunnen komen. Aan 'Bedham Blue' werkte zelfs Warren Ellis mee, inderdaad, trouwe metgezel van Nick Cave in The Bad Seeds en Grinderman.

Alle venijn balt samen in het titelnummer ‘All Things Under Heaven’, waarin kunstenaar Joe Coleman een monoloog houdt en een soort van advocaat van de duivel speelt. Ondersteund door een dramatisch klinkend orgel en wat een piepende wekker lijkt, gaat hij in op hoe de wereld ervoor staat en hoe moeder natuur de populatie reguleert door middel van ziektes en andere nare ellende. Hij besluit zijn betoog met “the serial killer, the taker of human life is the cure...you’re the problem!”. Het zijn geen lichte bewoordingen, maar het is duidelijk dat ze tot nadenken aanzetten. In ‘Millenial Prayer’ volgt een hele reeks zinnen die beginnen met “thou shall” als aanvulling op de tien geboden. Plots houdt de nerveuze sax die erin klinkt op met spelen en wordt besloten met “who the fuck do you think you are? some kind of exception to reality?”. De woorden komen binnen als een mokerslag en je kunt alleen maar nederig je hoofd buigen.

All Things Under Heaven is een indrukwekkende plaat waarin zanger Joe Cardamone op agressieve wijze afrekent met wat demonen uit zijn leven, door met een enorme bravoure een nog duivelser monster op ze af te sturen. Hij kijkt ze recht in de ogen, scheldt ze de huid vol en spuwt ze midden in het gezicht. Daardoor wil je de plaat keer op keer weer luisteren alsof het beest je hypnotiseert en je zijn wil oplegt. Als er afgesloten wordt met ‘Sleep Now’ volgt geen slaapliedje maar wordt je nog even een donkere nachtmerrie ingeleid. Er is simpelweg geen ontkomen aan.
Recensent:Ronald Kats Artiest:The Icarus Line Label:Konkurrent
Cover Horsebeach - II

Horsebeach - IIDe uit Manchester afkomstige Ryan Kennedy, die onder de artiestennaam...