RECENSIE: Gods of Blitz - Reporting a Mirage

Gods of Blitz - Reporting a Mirage
2007-05-23 Gods of Blitz is een band die nog flink aan bekendheid moet weten te winnen in Nederland, maar in thuisland Duitsland al van een groep schare fans mag spreken. Mensen die denken dat 'goede' indierockbands vooral uit Groot-Brittannië komen, mogen hun gedachten doorverwijzen naar het rijk der fabelen. Duitsland biedt namelijk meer dan de rollende r van Rammstein zanger Lindemann en het piepstemmetje van Tokio Hotel's Bill. Het is altijd al een muzikaal land geweest en dat bewijst het Berlijnse viertal van Gods of Blitz maar al te graag. Een band die zichzelf hard maakt en laatst nog op 'Berlin Ruft An!' een energieke en enthousiaste show wist neer te zetten.

Na een EP en een debuutalbum is onlangs de opvolger Reporting a Mirage verschenen. Een plaat die vanaf de eerste noot weet te overtuigen tijdens opener 'New Wave Wipe-out'. Beginnend met een tokkelende gitaar die al snel wordt bijgestaan door de heldere stem van zanger/bassist Sebastian Gabel en uitpakt in een catchy refrein. Een nummer dat voor meer bekendheid van de band kan zorgen en met optimistische hoop voor een heuse doorbraak/hype.

De drie daaropvolgende nummers hebben ook zeker potentie, en laten duidelijk horen dat de band genoeg Käse heeft gegeten van rockgroepen als Kaiser Chiefs en Pavement. 'Reporting A Mirage', 'A Life Replica' en 'I Know That You Know That I Know' klinken stuk voor stuk aanstekelijk.

Hierna gaat het geheel toch enigzins vervelen door de zang die zich nukkig vasthoudt aan een en hetzelfde concept. Na nummer 9 beginnen de oren toch wel te jeuken, maar net voordat het schijfje wordt uitgespuugd door de cd-speler weet het gevarieerde 'Now' veel goed te maken. Verwacht White Stripes achtige taferelen met een bluesy opbouw, vuig gitaarwerk en wisselende tempo's. Nummer twaalf en tevens afsluiter 'The Human Race' moet gezien worden als 'leuk extraatje', want na elf nummers was de koek inclusief alle kruimels toch echt al op.
Recensent:Kenneth Steffers Artiest:Gods of Blitz Label:Sony Music
Xystus - Surreal

Xystus - SurrealNa het knallende debuut album van 3 jaar geleden en een heleboel live...