RECENSIE: Rubbermade - Rubbermade

Rubbermade – Rubbermade
2010-07-21 Rubbermade omschrijft zichzelf als een band die al een tijdje vrolijk door een straat fietst waarin Rammstein, Primus en Zappa naast elkaar wonen. Het is een omschrijving die eigenlijk al aangeeft dat we hier niet te maken hebben met het zoveelste muzikaal beperkte rockbandje van Nederlandse bodem. Het trio, bestaande uit Wouter Groenhart, Wiechert Warntjes en Len van Ormondt (achtereenvolgens basgitarist, gitarist en drums, maar alledrie ook zanger), maakt alternatieve rockmuziek met een dikke toplaag psycho-funk. In 2011 verschijnt er een debuutalbum, maar op de vier nummers tellende EP Rubbermade stellen de heren zich alvast aan ons voor.

Het is een aangename kennismaking. Track een, ‘Fast Car,’ mag worden bestempeld tot een perfect introductielied, omdat de stijl die Rubbermade kenmerkt er groots in aanwezig is. Die stijl bestaat uit een sterke gitaarrif, zang klinkend als een veroordeelde moordenaar die zijn verhaal doet en de stompende klanken van een basgitaar, waar meer mee wordt gedaan dan ‘slechts’ het verzorgen van de onderliggende melodie.

Drie van de vier nummers zijn uiterst aanstekelijk en Rubbermade slaat de plank eigenlijk alleen maar mis met track nummer drie, ‘Rosita’. De combinatie die de overige drie nummers namelijk zo verslavend maakt, maakt van ‘Rosita’ een hoempapa-lied eerste klas. Rubbermade speelt op dit nummer meer in de richting van Rammstein dan van Primus en Zappa en het is een kant die ze hoorbaar minder goed ligt.

Met drie uit vier scoort Rubbermade op hun eerste cd-release voldoende om gezien te mogen worden als een belofte voor de toekomst. De band maakt muziek die we van andere Nederlandse bands nog niet hebben gehoord, en alleen dat feit, zorgt er al voor dat ze een streepje voor hebben op alle andere debutanten in ons land.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Rubbermade Label:Eigen Beheer
Jammer – Jahmanji

Jammer - JahmanjiNa de geslaagde overtocht van Dizzee Rascal naar het vaste land lijkt het wel...