RECENSIE: Krach - Krach

Krach – Krach
2011-01-24 Al zo’n elf jaar timmert With Ice aan de weg als de band in 2010 besluit om de bandnaam te veranderen in Krach. Het is de vraag of het aan deze naamsverandering ligt, maar in 2010 weet Krach uit te groeien van topper in de eigen regio (Arnhem-Nijmegen) tot nationale belofte. De band wordt in mei opgenomen op de Hollandse Nieuwe compilatie van 3VOOR12 en in augustus draait Eric Corton de band voor het eerst op 3FM. De band mag later ook optreden op het Twitterfeest van deze dj en schopt het tot Serious Talent bij 3FM.

Na de eind september verschenen EP Kompakt Disk komt Krach nu met het debuutalbum dat simpelweg Krach heet. Het album opent sterk met de eerste twee singles, ‘And So I Do A Little Dance’ en ‘Do The Wave Now’. die allebei ook op Kompakt Disk stonden. De eerste single is hoekig heeft wel ene paar luisterbeurten nodig, maar als het kwartje eenmaal valt, nestelt het nummer zich onverbiddelijk in je hoofd.

Krach citeert in ‘And So I Do A Little Dance’ The Beatles en Amy Winehouse, maar alleen tekstueel. Muzikaal gezien zit de band rond Roosbeef-gitarist Reinier van den Haak duidelijk in de electrorock-hoek. Er werd veel samengewerkt met Torre Florim en dat is te horen al is bevat het geluid van Krach veel meer electro-invloeden. Ook doet de band bij vlagen aan het laatste album van dEUS denken. Ondanks deze referenties heeft Krach een duidelijk eigen geluid.

De tweede single, ‘Do The Wave Now’, is wat toegankelijker dan ‘And So I Do A Little Dance’ en kwam zelfs al voorbij in de dagprogrammering van 3FM. De strakke beat, electro-invloeden en vrouwenzang in het koortje zorgen voor een uiterst catchy track die op een zomerfestival zeker voor een deinend publiek zou moeten kunnen zorgen.

De twee singles vormen het hoogtepunt van Krach, maar het is zeker niet zo dat de rest van het album veel minder is. Het album is zeer gevarieerd en blijft mede hierdoor tot het eind boeien. Zo is ‘Pointing’ een lekkere uptempo rocker, terwijl ‘Cause I Like It Here’ een slepende track is met af en toe een rustige, aan dEUS refererende passage. ‘Although It Hurts’ is gebaseerd op een electrobeat en combineert vrij kale coupletten met vette, noisy refreinen.

Na al het electrorockgeweld vormt de melancholische ballad ‘Hunger’ een uitstekend rustpunt. Na iets meer dan twee minuten begint het nummer echter aan te zwellen en even later ontploft het volledig. Wat volgt is misschien wel de hardste passage op het album. Krach pakt hierna de draad van voor ‘Hunger’ weer op met het groovende ‘Almost Cut My Beard’. Hierna volgt ‘Musictool’, dat ook al op de EP te horen was en het album wordt vervolgens afgesloten met het beukende ‘Transformer’ en het behoorlijk elektronische ‘Movement’. Deze afsluitende track begint vrij kaal, maar wordt aan het eind toch nog behoorlijk noisy.

Op basis van de EP Kompakt Disk gold Krach als één van de grote beloftes voor 2011 en nu lossen ze die belofte ruimschoots in. Krach is een erg goed debuut!
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Krach Label:Pias
The Bellrays – Black Lightning