RECENSIE: Isobel Campbell - Milkwhite Sheets

Isobel Campbell - Milkwhite
2006-11-12 2006 is een goed jaar voor fans van Isobel Campbell. Eerder dit jaar bracht de voormalige zangeres/celliste van Belle & Sebastian samen met Mark Lanegan het album Ballad Of The Broken Seas uit en nu is er dus alweer een nieuw solo album.

Milkwhite Sheets is volgens Isobel Campbell zelf geïnspireerd door de muziek van Shirley Collins, Jean Ritchie en Anne Briggs. Shirley Collins en Anne Briggs zijn zangeressen uit de Engelse folk scene van begin/midden jaren ’60 en Jean Ritchie is een Amerikaanse folk zangeres die vanaf begin jaren ’50 talloze platen heeft uitgebracht met traditionele muziek uit de Appalachen. Milkwhite Sheets is dus een folkalbum en doet inderdaad sterk denken aan de folk zoals die begin jaren ’60 werd gemaakt.

Isobell Campbell wordt op Milkwhite Sheets bijgestaan door Jim McCulloch, die je ook kunt kennen van groepen als de Soup Dragons en Sweeney Todd. Hij speelt gitaar op de meeste nummers en schreef bovendien de titeltrack. Naast Jim McCulloch speelt er nog een hele rits gastmuzikanten mee op Milkwhite Sheets, waaronder James Iha (ex-Smashing Pumpkins). In de meeste nummers horen we echter alleen Isobel en Jim McCulloch. Dit zijn rustige folk nummers met een vaak minimale begeleiding. Soms alleen een gitaar, soms een cello erbij. Het levert prachtige nummers op, zoals Yearning, Cachel Wood en Beggar, Wiseman And Thief. Het nummer Loving Hannah is zelfs helemaal a capella. Dit nummer is één van de vijf traditionals op Milkwhite Sheets.

Naast deze rustige, ingetogen nummers staan er ook nummers op Milkwhite Sheets met een wat meer uitbundige instrumentatie. Hieronder ook de twee instrumentale tracks James en Over The Wheat And The Barley. Het eerste doet wel wat denken aan de muziek van de groep Halifax Pier. Het tweede is een beetje freakerig, met de hoofdrol voor Isobel’s cello. Ook Willow’s Song en afsluiter (afgezien van een korte hidden track) Thursday’s Child zijn voorzien van een rijke instrumentatie. Deze twee nummers zijn misschien wel de hoogtepunten van het album en dat zegt wat, want eigenlijk is er op Milkwhite Sheets geen slecht nummer te vinden.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Isobel Campbell Label:V2 Records
Intwine - Pyrrhic Victory

Intwine - Pyrrhic VictoryJe kunt Intwine natuurlijk nog altijd afschilderen als ‘dat bandje van...